Σάββατο 28 Μαρτίου 2015

3:55 π.μ.
4
Σήμερα θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε όσο το δυνατόν πιο απλά το γεγονός, αν τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται για την επιχείρησή μας μπορούν να υπολογιστούν ως έξοδο στα φορολογικά μας βιβλία. Αυτά τα αυτοκίνητα μπορεί να είναι φορτηγά αλλά και επιβατικά. Μπορεί να είναι τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούμε εκτός από σκοπούς τις επιχείρησης μας και για προσωπικούς-ιδιωτικούς λόγους. Ας μιλήσουμε, όχι μόνο για τα αυτοκίνητα αυτά, αλλά και για τις βενζίνες ή τα πετρέλαια που καταναλώνουμε ή ακόμα και τις επισκευές των αμαξιών αυτών.
Τα συνηθέστερα ερωτήματα είναι τα κάτωθι: 
Μπορεί η αγορά αυτοκίνητων, τα καύσιμα και οι τυχόν επισκευές - επιδιορθώσεις να λογίζονται ως έξοδα; Όλες οι προαναφερόμενες δαπάνες έχουν ΦΠΑ τον οποίο μπορούμε να τον συμψηφίσουμε κανονικά ή υπάρχουν περιορισμοί; Τι ιδιαιτερότητες υπάρχουν;
Σίγουρα οι προβληματισμοί αυτοί έχουν διαβεί στο μυαλό σας και καλό είναι να δώσουμε μια απλή και κατανοητή απάντηση σε όλα αυτά διότι ο φορολογικός νόμος είναι ελαφρά πολύπλοκος στις περιπτώσεις αυτές. 
Κατ’ αρχήν ο νόμος κάνει διάκριση στα αυτοκίνητα και τα αντιμετωπίζει διαφορετικά σε κάθε περίπτωση.
Έχουμε λοιπόν :
Α) Τα επαγγελματικά φορτηγά δημοσίας χρήσης (που έχουν οι μεταφορικές επιχειρήσεις),
Β) Τα επαγγελματικά φορτηγά ιδιωτικής χρήσης (που έχουν οι λοιπές επιχειρήσεις για να μεταφέρουν τα εμπορεύματα ή τα προϊόντα τους ),
Γ) Τα επιβατικά ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης (λεωφορεία) άνω των 9 θέσεων.
Δ) Τα επιβατικά ιδιωτικής χρήσης μέχρι 9 θέσεων (τα γνωστά μας αμαξάκια ΙΧ που κυκλοφορούμε και σε κανένα …. γάμο με αυτά…) 
Τι μπορεί λοιπόν να λογισθεί σαν έξοδο εάν αγοράσουμε ένα από τα παραπάνω αυτοκίνητα στην επιχείρησή μας χωρίς να μας «πάρει στο κυνήγι» η Εφορία..;;;;
Καταρχήν το Α), το Β) και το Γ) εάν τα αγοράσουμε με τιμολόγιο εκπίπτουν 100 % από τα έξοδα των βιβλίων μας.
Δεν συμβαίνει όμως και για το Δ) όπου σαν έξοδο από την επιχείρησή μας εκπίπτει μόνο το 60 % της αγοράς εάν το αμάξι είναι έως 1600 κυβικά και το 25% εάν το αμάξι είναι πάνω από 1.600 κυβικά. Συνεπώς εκπίπτει και αυτό αλλά με περιορισμούς.
Αυτό σημαίνει ότι εάν αγοράσω ένα φορτηγό για την επιχείρησή μου π.χ. 40.000 ευρώ θα λογισθεί σαν έξοδο και θα αφαιρείται από τα κέρδη των βιβλίων μου. Δεν εκπίπτει βέβαια σε μία χρονιά αλλά περίπου σε πέντε. Αυτό εμείς οι λογιστές το λέμε «αποσβέσεις». Το θέμα πάντως είναι ότι εκπίπτει όλο το ποσό .
Αν όμως αγοράσουμε ένα επιβατικό ΙΧ π.χ. ένα Seat Ibiza για να το χρησιμοποιούμε για να πηγαίνουμε να εισπράξουμε τους πελάτες μας ή να πάρουμε παραγγελίες ή για οποιονδήποτε άλλο επιχειρηματικό σκοπό τότε εάν η αγορά του είναι π.χ. 15.000 ευρώ θα υπολογισθούν ως έξοδα στα βιβλία μας μόνο το 60% (εάν είναι έως 1.400 κυβικά) δηλαδή 15.000 * 60% = 9.000 ευρώ. Εάν είναι πάνω από 1.600 κυβικά μόνο το 25 %. Είναι κατανοητό ότι οι συντελεστές αυτοί (το 60% & το 25 %) ορίσθηκαν ως περιορισμούς από την Εφορία γιατί ξέρει ότι τα αμάξια αυτά τα χρησιμοποιούμε και για να πάμε και σε κανένα … γάμο !!! (όπως προαναφέραμε …) . Γι’ αυτό και δεν θέλει να έχουμε έκπτωση 100 % σε αυτά. Είναι κατανοητό ότι για τα επιβατικά ΙΧ άνω των 1600 κυβικών εκατοστών υπάρχει έκπτωση μόνο 25% διότι – προφανώς- υπάρχει η λογική του «αμαξιού πολυτελείας».
Εδώ θα πρέπει να κάνουμε μια διευκρίνιση: Με οποιονδήποτε τρόπο και αν αγοράζω το αυτοκίνητο ισχύουν τα παραπάνω. Είτε το αγοράσω μετρητοίς είτε με επιταγές είτε με δάνειο από Τράπεζα είτε με leasing ισχύουν οι παραπάνω κανόνες. Ιδιαίτερα το leasing μπορεί να μην εμφανισθεί το έξοδο μέσα σε περίπου πέντε χρόνια όπως προαναφέραμε αλλά να εμφανίζεται σαν έξοδο όποτε πληρώνουμε την δόση. (Πάντα όμως με τους περιορισμούς των 60% & του 25%).
«Τρομακτική» εξαίρεση αποτελεί η χρονομίσθωση (μην την μπερδέψουμε με την χρηματοδοτική μίσθωση που είναι το leasing) στην οποία δεν υπάρχουν οι περιορισμοί των 60% & 25% για τα επιβατικά έως 9 θέσεων !!!. Εκπίπτουν 100% !!!. Η χρονομίσθωση αυτή είναι η ενοικίαση των αμαξιών για όσα χρόνια επιθυμούμε… Άρα εάν δεν αγορασθεί το αμάξι αλλά ενοικιασθεί (χρονομίσθωση) θα έχουμε 100% έκπτωση της δαπάνης του εξόδου αυτού !!!. Εδώ - στην χρονομίσθωση – εν τι ουσία υπάρχει «αγορά» διότι εάν νοικιάσεις ένα αμάξι για 10 χρόνια και μετά το αλλάξεις με ένα άλλο αμάξι έχοντας πάλι ενοίκιο τότε, στην ουσία, είναι σαν να το έχεις αγοράσει και είναι σαν να πληρώνεις – αντί του ενοικίου- τις δόσεις ενός δανείου… 
Υπάρχουν ιδιαιτερότητες βέβαια που χρήζουν προσοχής και καλό θα ήταν να τις συνεννοηθείτε με τον λογιστή σας. Επίσης υπάρχουν διάφορες εταιρείες που αναλαμβάνουν την διεκπεραίωση της αγοράς με χρονομίσθωση. Αναμβισβήτητα όμως θα πρέπει να ελεγχθεί και το κόστος για την διαδικασία αυτή διότι εάν δεν γίνει αυτό μπορεί να κερδίζουμε από το ένα θέμα και να χάνουμε από το άλλο.
Προσοχή: Οι προαναφερόμενοι κανόνες ισχύουν και για τα καύσιμα και για τις επισκευές των αυτοκινήτων ή φορτηγών. 
Πάμε τώρα σε ένα άλλο σπουδαίο θέμα: Ο ΦΠΑ εκπίπτει; 
Η απάντηση είναι η εξής: για τις Α), Β), Γ) περιπτώσεις εκπίπτει 100 %. Για την περίπτωση όμως Δ) δεν εκπίπτει καθόλου. Λογαριάζεται βέβαια σαν έξοδο με τους γνωστούς περιορισμούς (60% & 25%) αλλά δεν εκπίπτει ο ΦΠΑ. Ακόμα και στην χρονομίσθωση δεν εκπίπτει ο ΦΠΑ. 
Ιδιαιτερότητες έχει και μια ομάδα επαγγελματιών (οι λεγόμενοι «Ελεύθεροι Επαγγελματίες κατά τον ΚΒΣ» που στο περίπου είναι οι ελεύθεροι επαγγελματίες που έχουν & «πνευματικό» πτυχίο (π.χ. γιατροί, δικηγόροι, οικονομολόγοι, λογιστές, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, ζωγράφοι κ.τ.λ.) οι οποίοι όταν αγοράζουν επιβατικό ΙΧ έχουν σε όλα τα κυβικά μόνο 25% (δηλαδή δεν έχουν το μέχρι 1.600 κυβικά 60% που έχουν τα άλλα επαγγέλματα…)

πηγή :http://www.taxheaven.gr/acforum/index.php?act=ST&f=178&t=36765



Εκπιπτόμενες δαπάνες Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων

Σύμφωνα με την περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 31 του Κ.Φ.Ε. όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά τον ν.3842/2010, εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων oι δαπάνες επισκευής, συντήρησης, κυκλοφορίας κ.λπ των Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων και έχει ως εξής:
β) Των δαπανών για τη συντήρηση και επισκευή των επαγγελματικών γενικά εγκαταστάσεων, μηχανημάτων και αυτοκινήτων οχημάτων. 
Ειδικά για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με κυλινδρισμό μέχρι 1.600 (χίλια εξακόσια) κυβικά εκατοστά, εκπίπτουν οι δαπάνες συντήρησης, επισκευής, κυκλοφορίας και αποσβέσεων και τα μισθώματα που καταβάλλονται σε εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης ή οποιονδήποτε τρίτο, σε ποσοστό 70% (εβδομήντα τοις εκατό) του ύψους αυτών, εφόσον τα αυτοκίνητα αυτά χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της επιχείρησης. Για αυτοκίνητα μεγαλύτερου κυβισμού εκπίπτει, με τις ίδιες προϋποθέσεις, ποσοστό τριάντα πέντε τοις εκατό (35%) των πιο πάνω δαπανών.
Από την παραπάνω διατύπωση συμπεραίνουμε ότι τα αυτοκίνητα δεν είναι απαραίτητο να βρίσκονται στην κυριότητα της επιχείρησης για να εκπίπτουν τα έξοδά τους, αλλά να χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες αυτής όπως π.χ. αυτοκίνητα που ανήκουν στα μέλη Ο.Ε. ή Ε.Ε ή του επιχειρηματία ή του Διευθύνοντα Συμβούλου Α.Ε. ή διαχειριστή Ε.Π.Ε. και αποδεδειγμένα χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της.

πηγή :http://www.forin.gr/questions/question/502/ekpiptomenes-dapanes

4 σχόλια:

  1. οι δαπάνες που αναφέρεται περιορίζονται ανάλογα τους τύπους των αυτοκινήτων ή όχι; επίσης ήθελα να ρωτήσω στην περίπτωση που υπάρχει μίσθωση του αυτοκινήτου (leasing) ισχύει το ίδιο; Ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά. προσωπικά έχω επιλέξει το leasing της Πειραιώς και είμαι πολύ ευχαριστημένη, συμφέρει πολύ πιστεύω σαν επιλογή σε σχέση με την αγορά του αυτοκινήτου ειδικά αυτή την περίοδο.. http://www.piraeusbankgroup.com/el/group-activities/solutions-for-individuals/leasing

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είμαι διαχειριστής Ε.Π.Ε η οποία πραγματοποιεί αγορά ΙΧ 1500κ.εκ (με έτος πρώτης άδειας κυκλοφορίας 2017).
    Τι θα "φαίνεται" στη φορολογική μου δήλωση ώς φυσικό πρόσωπο όσον αφορά το τεκμήριο καθώς και το κόστος αγοράς του ΙΧ από την ΕΠΕ ;
    Ευχαριστώ πολυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να συμπληρώσω ότι είμαι διαχειριστής και εταίρος της ΕΠΕ καθώς και ότι το ΙΧ είναι το μοναδικό της ΕΠΕ

      Διαγραφή